Nie bez powodu dietetycy rozprawiają bez przerwy o ważności śniadania. Pewnie większość z Was zna, ba! nawet potwierdza ten jakże oczywisty fakt. Jednak jak pokazuje nasze doświadczenie dietetyczne – praktyka i wiedza dramatycznie potrafią się rozmijać(jak frekwencja studentów na wykładach, z tą na egzaminie). Szacuje się na podstawie różnych badań, że średnio od 10 do nawet do 40 procent dorosłych Polaków nie zjada codziennie pierwszego śniadania. Sytuacja ta wynika z wielu czynników, wymienić można m.in energia do działania tuż po przebudzeniu, nastrój jaki towarzyszy nam o poranku, brak czasu, słaby apetyt. Z mojego życia wynika, że często o poranku czujemy się tak:

hhhŹródło: https://pixabay.com/pl/ku-przestrodze-zombie-rick-grimes-1802193/

Ostatnia rzecz o której wtedy myślimy – to przygotowywanie zdrowego śniadania. Myśli krążą raczej wokół: Who made this system? What wrong with me? Why I? I will go sleep or die. Dopiero uświadomienie sobie dlaczego tak ważne jest jedzenie wartościowego śniadania, pomaga wielu osobom zmobilizować przypominający człowieka twór poranny do zmiany nawyków. Smaczne i zdrowe śniadanie może zajmować niewiele czasu, ale tą tematyką zajmiemy się w następnych artykułach.

Przechodzimy do naszego dietetycznego trucia. Dlaczego pełnowartościowe i zdrowe śniadanie jest takie WAŻNE!?

  • 1. Nieprawidłowo skomponowane śniadanie lub jego brak, ma niekorzystny wpływ na poziom glukozy we krwi w ciągu całego dnia.

Wydłużając naszemu organizmowi czas głodu o poranku – sprawiamy, że pierwszy posiłek znacznie podwyższa nam poziom glukozy we krwi(głodu możesz nie odczuwać, ale twój organizm liczy każdą minutę, podejmuje jedną ze swoich zwyczajowych procedur – jaką jest “manewrowanie” poziomem glukozy we krwi, gdy go głodzimy – poziom ten obniża się).

Pomijając śniadanie lub opóźniając zbytnio jego jedzenie zaburzamy niekorzystnie poziom glukozy we krwi, nie tylko przy pierwszym posiłku, ale jak wykazano w badaniach, także przy kolejnych. Nawet jeśli następne posiłki są prawidłowo zbilansowane.

Regularne narażanie organizmu na duże wahania ilości glukozy we krwi, zwiększa ryzyko takich chorób jak: otyłość, nadciśnienie oraz cukrzyca. Są to realne zagrożenia, wbrew pozorom. Na te choroby pracujemy latami złych nawyków.

  • 2. Zazwyczaj brak śniadania, jest powodem naszych kiepskich wyborów żywieniowych dotyczących kolejnych posiłków, lub samego spóźnionego śniadania.

Wynika to, nie tylko, z mniejszej możliwości zakupu zdrowego pełnowartościowego śniadania, ale także spotęgowanego poczucia głodu. Gdy jesteśmy bardzo głodni nasz organizm domaga się wysokoenergetycznych produktów, bo poziom glukozy we krwi drastycznie spadł. Nasz organizm wygląda w środku mniej więcej tak:

GŁÓDŹródło: https://www.polskieradio.pl/7/163/Artykul/1630336,Pirania-na-kolacje-W-4-lata-dookola-swiata

Z widoku w piekarni rano można spokojnie stwierdzić, że niejednokrotnie wybór pada na pączka, drożdżówkę, lub w najlepszym wypadku na gotową kanapkę. Niestety zazwyczaj kaloryczność i wartość odżywcza tych kanapek jest podobna do hamburgerów z McDonald’a. Zaczynamy regularnie zjadać takie śniadania, a potem dopada Nas zdziwienie:

dsfdtw     Źródło: https://besty.pl/3897720
  • 3.  Codzienny nawyk jedzenia śniadania ułatwia nam regularność posiłków

Nieregularne jedzenie posiłków jest jednym z czynników ryzyka odkładania się nadmiaru tkanki tłuszczowej. 

  • 4.  W domu mamy większą możliwość zjedzenia smacznego, zdrowego i pełnowartościowego śniadania.

Możemy nie tylko indywidualnie dobrać składniki naszego śniadania wg potrzeb, mamy kontrolę nad jego przyrządzeniem, ilością składników, smakiem. Dodatkowo w domu możemy zapewnić sobie odpowiednią ilość czasu na jego zjedzenie oraz spokojne warunki. Te czynniki są niezwykle ważne dla naszego zdrowia ponieważ odpowiedni czas jedzenia i komfort psychiczny podczas posiłku wpływa korzystnie na trawienie.

  • 5.  Niejedzenie śniadania może upośledzić pracę naszego mózgu.  

Halina Weker – kierownik Zakładu Żywieni Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, w odniesieniu do badań uczniów w szkołach nadmienia, że dzieci spożywające pełnowartościowe, prawidłowo zbilansowane śniadanie, pracują szybciej na lekcjach, nie popełniają tylu błędów, przechodzą lepiej testy sprawności fizycznej. Pierwszy posiłek jest tak ważny – dlatego, że gdy się budzimy poziom glukozy we krwi jest niski, gdy nie zjemy śniadania do godziny po przebudzeniu, poziom ten może dodatkowo się obniżyć. Zbyt niski poziom glukozy we krwi ma wpływ na upośledzenie funkcji komórek naszego organizmu, w szczególności komórek nerwowych mózgu. Zaburzają się wtedy procesy poznawcze m.in tempo przypominania sobie zdobytych wiadomości.

mozgspiacy2http://earth-chronicles.ru/news/2015-02-16-76460

W telegraficznym skrócie i ogromnym uproszczeniu – nie jedząc zdrowego śniadania w odpowiednim czasie – istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy “grubsi, głupsi i chorzy”. 

P.S. Wszystkie osoby z nadwrażliwością na takie nagłówki jak w powyższym artykule, prosimy o wyrozumiałość, naszym celem jest szerokie propagowanie zdrowego stylu życia, próbujemy różnych metod.

Aby uznać śniadanie za zdrowe i pełnowartościowe, musi spełniać odpowiednie kryteria, tym tematem zajmiemy się w następnym artykule.

Dietetycy z wykształcenia i serca.